Valgkamp: Mere professionalisme, mindre mavefornemmelse

Feb 08, 2019

I kurset "Vind Valgkampen" leverer Benjamin Rud Elberth en guide til at føre valgkamp anno 2019. Og de benhårde facts er, at hvis man vil have stemmer nok, må man være professionel og præcis, hvis man vil drage vælgernes opmærksomhed. Men professionel er ikke lig med utroværdig. 

Vi bringer her et sammenskriv af et interview fra kurset, hvor Benjamin fortæller om vigtigheden af at gå professionelt og målrettet til værks, når der skal føres valgkamp:

"Det er blevet mere professionelt at føre valgkamp i dag. Den kandidat eller politiker, der vil vælges, er nødt til at gå ind på professionelle præmisser. Mavefornemmelsen er ikke nok. Hvis de andre bruger data, hvis de andre måler deres budskabers, slogans og oplags effekt – og dermed ved, hvordan de skal trimme deres budskaber, så de rammer de rette målgrupper fremadrettet – så kan du ikke trænge igennem, hvis ikke du er ligeså professionel.

Det kræver en smule kynisme at føre valgkamp. Så kynisk, at man som kandidat tør at ’kill my darlings’ – også selvom det er noget, man brænder for. Hvis ikke ens budskab flytter andre mennesker end sig selv, så må man holde op med at have det som den vigtigste mærkesag.

Vi lever i et mediebillede, hvor man skal være ekstremt professionel og præcis for at kunne trænge igennem alle de indtryk, som vælgerne ellers bliver mødt af.

Det sørgelige er, at idealisterne har trange kår. Vi lever i det, man tidligere kaldte ”Gallup-demokrati”, hvor man spørger Gallup: ”Hvad er det danskerne interesserer sig mest for?” Og så udvikler man mærkesager derudfra.
Men der er trods alt plads til idealismen. Når man kommer i Folketinget eller Europa Parlamentet, så er der bedre plads til at tænke idealistisk, for så har man fået magten til at kunne påvirke noget.
Det kan også være, at ens idealisme bliver en mærkesag i sig selv, forstået på den måde, at man går til valg på en forandring. ”Jeg er ændringens mand/kvinde.” Det er dog de færreste, der kan være ”så” idealistiske.  

Men der er stadigvæk noget, der hedder troværdighed og tillid. Man kan ikke bare tage en hvilken som helst mærkesag ned af hylden og så teste den af på de sociale medier. Det ville vælgerne hurtigt gennemskue."

Se hele interviewet sammen med 26 andre videomoduler og få mere end 70 siders ekstramateriale med øvelser, insights og guides i det digitale kursus  Vind Valgkampen - det koster kun 495,-

Lad os holde kontakten

Skriv dig op til vores nyhedsbrev og få mere viden om ledelse, læring og kommunikation. 

Skriv mig op
Close

Viden findes der masser af!

Det er bare langt fra det hele der er relevant. 

Derfor vil vi gerne høre Jer om hvilke behov I står overfor, og så finder vi en Danmarks bedste eksperter der kan lave et kursus netop om det. 

Og vælger vi at producere Jeres idé, belønner vi med 10 gratis licenser til vinderne. Samlet værdi 25.000,-

I har behovet - vi har eksperterne.