”Vi er blevet trætte af Teams, men elsker fortsat Netflix.”

Mar 08, 2022

Af Frederik Lindhardt, Head of learning, Virtio

Da Corona officielt blev taget af listen over samfundskritiske sygdomme, kunne vi endelig slippe væk fra de energikrævende Teams-møder og de lange dage foran skærmen. 

Nu nyder vi at være tilbage på jobbet: Sparringen med kolleger og frokosten sammen i kantinen. 

Men skærmen er ikke blevet lagt væk. Lad os tage Netflix: De fik ikke ligeså mange nye medlemmer i 2021, som de fik i 2020, men antallet steg trods alt med 18,2 mio. Og i første kvartal af 2022 forventer de 2,5 mio. nye medlemmer. Og det er kun Netflix. Vi har slet ikke talt om alle de andre streamingtjenester. Eller de sociale medier.

Kort sagt: Vi bruger masser af tid på skærmen. 

Så det var ikke skærmen alene, vi var blevet trætte af: Måske var det snarere, det der foregik på skærmen, vi ikke orkede: Den dårlige lyd, den manglende øjenkontakt, det dårligt tilrettelagte møde og folks hager og næsebor. Det bliver kedeligt, ikke 100% relevant, og den manglende kvalitet forstyrrer og skaber afstand. Hvilket fører til frustration frem for udvikling. 

At vi fortsat bruger så meget tid på skærmen med at se serier, underholdsprogrammer og dokumentarfilm viser, at hvis kvaliteten er høj nok, så får vi en masse ud af kigge med på skærmen. Hvis historierne er gode nok, hvis relevansen er høj, hvis det er overskueligt, og hvis det hele er skruet professionelt sammen, så er vi på.


Så hvad kan vi så bruge dette til, når vi taler digital læring og formidling?

Flere ting, men først og fremmest, at læring via en skærm faktisk giver god mening. Vel at mærke, hvis det er gennemtænkt og bygger på viden om "det digitale rum",  målgrupper og menneskelig indlæring. Det skal vi udnytte og skabe digital læring og udvikling, som rykker medarbejderne og løfter organisation. 

Derudover skal læring og formidling via en skærm være:

… relevant og meget målrettet.

… underholdende, veltilrettelagt, varieret og konkret.

… i en kvalitet, som vi er vant til fra streaming.

… tilpasset konteksten, hvori det skal ’forbruges’.

Men hvis de ting er på plads, så er mulighederne store for at digitalisere viden og skabe udviklende læring, som er mere tilgængeligt end traditionel undervisning og indlæring. 

Og mange emner og områder kan digitaliseres: Alt fra kompetenceudvikling og onboarding over SOP'er til udrulning af nye strategier og systemer. 

Digitaliseringen er kommet for at blive - også inden for læring, viden og udvikling. Sørg for den gør os klogere, ikke dummere. 

Læs mere om digital læring og udvikling

Gratis guide

Kom i gang med digitalisering af viden styrk udviklingen

Vi har lavet en guide med de vigtigste ting, du skal bruge for at komme godt i gang med digital læring og udvikling.  

Hent den nu
Close

HØR, HVORDAN I KAN KOMME I GANG MED DIGITALISERING AF JERES VIDEN?

Skriv din email her, så kontakter vi dig hurtigst muligt.